Orhan Veli Yalnız Seni Arıyorum

12:26:00

Garip Akımı'nın öncülerinden birisi olan Orhan Veli'nin 36 yıllık yaşamı için de kullanılacak bir kelime "Garip". Şiirleri ile tanıdığım Orhan Veli'yi bu sefer yazdığı mektuplar ile yeniden anlamaya çalıştım. 

"Hiçbirine bağlanmadım
Ona bağlandığım kadar.
Sade kadın değil, insan.
Ne kibarlık budalası,
Ne malda mülkte gözü var.
Hür olsak der,
Eşit olsak der.
İnsanları sevmesini bilir
Yaşamayı sevdiği kadar."

Eserde yer alan mektuplardan birisi hariç diğer bütün mektuplar Orhan Veli'nin sevdiği kadına -Nahit Hanım'a- yazdıkları. O tek mektup ise Nahit Hanım'ın Orhan Veli'ye yazdığı ancak şairin ölümünden dolayı gönderilemeyen mektuptur. Bu mektubu okurken, yarının bizlere ne sunacağını bilmeden bugünü yaşadığımızı düşündüm. Belki Orhan Veli gibi Garip olarak belki de daha farklı...

"Garibim
Ne bir güzel var avutacak gönlümü
Bu şehirde,
Ne de bir tanıdık çehre;
Bir tren sesi duymayagöreyim,
İki gözüm,
İki çeşme."

Orhan Veli'nin yazdığı mektupları okurken onun zor şartlardaki yaşamına da tanık oluyoruz. Parası olmadığı için sevdiği kadına yazdığı mektubu aynı tarihte gönderememesi, Ankara'ya onun yanına hemen gidememesi, bazı işlerinin halledilmesinde Nahit Hanım'dan destek alması gibi... Beş parasız olduğunu yazdığı satırlar gözüme ilişirken bazı sanatçıların öldükten sonra değerlerinin daha da arttığını, yaşarken birçok zorluk çektiklerini yeniden idrak ettim.

Ama bu beş parasızlık içinde yalnızca onu düşündüğü ve hep aradığı kişi Nahit Hanım'dır.

"Ne etraf, ne havalar, hiçbiri mühim değil. Bana sen kafisin."

Bazen mektupların ona yetmediğini ve Nahit Hanım'ı her zaman yanında istediğini şu satırlardan anlıyoruz:
"Nahit,
Sükunet bulmamız için bir arada olmamız lazım. Yazı ile halimizi anlatamıyoruz. Söyleyeceklerimizi zaten dolambaçlı yollardan söylemişiz. İşin içine bir de dinleyicinin hissiyatı karıştı mı bütün laflar başka başka manalar alıyor."

Mektupların içerisindeki duyguları, o dönemin hissettirdiklerini okumayı çok seviyorum. Bir özelin içerisine derinlere yolcuklar yapacağımı bilerek ve düşünerek iki tarafının neler hissettiğini öğrenme keşfi mektuplar.

Aynı zamanda o dönemin edebiyat yaşantısını birinci ağızdan dinlemek gibiydi bu mektuplar. Aşkın, kavuşma hasreti ve daha birçok duygunun yer aldığı bu mektupların diyarlarına dalmak benim için müthiş bir yolculuktu.

Eğer edebiyata merakınız varsa bu eseri mutlaka okumalısınız.




You Might Also Like

0 yorum