Ahmet Rasim Falaka

21:16:00

Falaka, Ahmet Rasim'in çocukluğunda yaşadığı anılarını kaleme aldığı bir eser. Kitabın dili anlaşılır olmasına rağmen 1870'lı yılların eğitim döneminde yaşınılan hoca ve öğrenci ilişkisinden dolayı kitabı +12 yaşında okunması gerektiğini düşünüyorum. Falaka, hocanın yaramaz ve tembel olduğunu düşündüğünü öğrencilere karşı uyguladığı şiddet yöntemlerinden birisi olduğu için küçük yaştaki çocukların bu eseri okurken psikolojik olarak sarsılacağını düşünüyorum. Ben bazı falaka sahnesi veya anlatımlarında üzüldüysem küçük yaştaki bir bireyin daha çok etkileneceği aşikar.


Eser, yazarın okula başlama kararının verildiği anısından başlayıp okul hayatının kısa bir özeti niteliğinde. Küçük bir çocuğun dayağın şiddeti ile hasta olup günlerce yatakta yatmasına, falakaya yatırılan çocukların ayaklarına basıp yürüyememesine ve bazı çocukların falaka yüzünden kangren geçirmesini okurken içim ürperdi. 
Bir bölümde falakaya yatmış bir çocuğun, ertesi gün ailesinin onu kucaklayıp okula götürmesi ve falakaya yatıran hocaya sitem ettiği bölümü okurken kalbimde bir sızı hissettim. Bu yüzden bu eserin küçük yaştaki bir çocuğun okumaması gerekiyor. 

Yazarın eğitim sistemine yaptığı eleştirileri yalın bir dil ile yapmasını beğendim. Bu sayede okuyucu yaşanılanları gözünde daha rahat bir biçimde canlandırabiliyor. 
Falakadan dolayı okula korkuyla giden Ahmet Rasim'in okul hakkındaki düşüncelerini bu durum büyük ölçüde etkilemiş. Yazılan her sayfada sıranın kendisine geleceği korkusu içinde ayakları geri geri giderek okula gidiyor. Hatta bir bölümde falaka anına tanık olduğu için bayılmış yazar. Şiddetin küçük bir çocuktaki ruhsal ve fiziksel olarak etkisi ile birçok sayfada karşılaşacaksınız. 

"Kuşku, merak.. Özellikle çocuklukta, istek ve amacın pek çok bulanık göründüğü durumlar değil midir?"

Yazarın kendi dönemindeki eğitim yerini ve sistemi eleştirdiği bu eseri sadece anı olarak değil çocuklarda bıraktığı izlenimi düşünerek okumanızı isterim.



You Might Also Like

0 yorum