Harper Lee Tespih Ağacının Gölgesinde

19:39:00

Tespih Ağacının Gölgesinde Harper Lee'nin Bülbülü Öldürmek kitabından 55 yıl sonra yayımlandı. Bülbülü Öldürmek kitabının devamı niteliğinde olan kitap da, Scout (Jean Louise) artık yetişkin bir kadın. 26 yaşında ve New York'tan doğduğu şehre ziyarete geliyor. Fakat gördükleri karşısında şoka girer. Özellikle de babasının davranışlarına. Ben de okurken Jean Louise'le aynı duyguları yaşadım. Atticus'un değişimi, ırkçılıkla ilgili düşünceleri değişmiştir. Kendi çıkarlarını düşünen biri olmuştur.

Aslında yazar Atticus gibi bir karakterin özelliklerini değiştirerek riske girmiştir. Çoğu kişi gibi bu durum benim de hoşuma gitmedi. Bülbülü Öldürmek'te suçsuz olan zenciyi savunan Atticus gitti yerine, "Beyazlar en üstündür. Zenciler köle değil ama onların beyazların yaptığı işleri yapması beyazları kötü etkiler." anlayışını benimseyen biri geldi. 
En sonunda Jean Louise de dayanamayıp babasıyla kavga ettiğinde, Jean Louise'in bu durum karşısındaki şaşkınlığı ve sinirliliğini okurken hissettim.
Irkçılık, insan davranışları, tarih gibi konulardaki kitaplar benim hassas olduğum konulardır. Bu yüzden bu tarzdaki kitaplar benim için önem taşır. 
Malesef günümüzde de devam eden ırkçılık yüzünden bir çok kişinin hayatı mahvoluyor. Özgürlük diyip duruyoruz ama kendi çıkarlarımız için başkalarını ezip geçiyoruz.Özgürlük, Eşitlik, Kardeşlik, Umut, Hayat gibi sözcükleri düşünürken kendimizi terazinin diğer tarafına koyarak düşünelim. Kant'ın dediği gibi, "Sana yapılmasını istemediğin bir şeyi başkasına yapma." İnsanları insan oldukları için sevmek dileğiyle...
"Yaşadığın sürece değişimi göreceksin, Maycomb'un tamamen çehre değiştirdiğine tanık olacaksın. Senin sorunun, pastana hemen sahip olup onu yemek istemen: Saati durdurmak istiyorsun ama durduramazsın."
"Beyler, bu dünyada inandığım tek bir slogan varsa, o da şudur: Eşit haklar herkese, özel ayrıcalık hiç kimseye."
"Bana zihinsel, toplumsal konum ya da refah düzeyi açısından benim kadar talihli olmayanları asla ezmemem, sömürmemem öğretildi, ayrıca bu herkes için geçerliydi, sırf Zenciler için değil."
"İnsanoğlunun ders çıkarmak için bakacağı son yer tarihtir."
"Devlet bir gün öyle bir canavarlaşacak ki, en küçük bireyler ayaklar altında ezilecek ve artık yaşamanın hiçbir değeri kalmayacak."
"Bu dünyadaki her insan, Atticus, kafası, kolları ve bacakları olan her birey, yüreğinde umutla doğar. Bunu Anayasa'da bulamazsın, ben bunu bir kilisede öğrendim. Onlar, çoğu sıradan, basit insanlar, ama bu onları altinsan yapmaz."
"Her insanın adası, Jean Louise, her insanın bekçisi vicdandır. Kollektif bilinç diye bir şey yoktur."
"O da hepimiz gibi hata yapıyor."
"Kaçmayı bıraktığında, Jean Louise, ve durup arkana döndüğünde, o dönüş insanüstü bir cesaret gerektirdi."
"Geriye bakıp, düne, on yıl önceye bakıp o günkü halimizi görmek her zaman kolaydır. Zor olan, şu anki bizi görmektir. Bu beceriyi edinebilirsen, yuvarlanıp gidersin."
"Çirkin bir sözcük olan önyargı ile tertemiz olan inancın ortak bir noktası var: Her ikisi de mantığın bittiği yerde başlar."


You Might Also Like

0 yorum