Cemal Süreya 100 Aşk Şiiri

18:58:00

Cemal Süreya'nın 1967 yılında yayımladığı antoloji kitabı kendisinin bir yazısı ile başlıyor. Yazı Divan şiirlerindeki sevgiliden başlayıp Cumhuriyet dönemdeki sevgili ile sonlanır.

"Divan şiiri imparatorluğun şiiridir.
...
Sevgili, ganimetle, kıymetli taşlarla ya da silah çağrışımlarıyla nitelendirilir."

"Bütün Divan  şairleri aynı sevgiliye tutkundurlar sanki. Çünkü tek bir sevgilide olanı değil, çağın ortak beğenisine göre üstünde bütün güzellikleri taşıyan varsayılmış bir sevgilide olması gerekeni anlatmaktadırlar; sevgiliyi değil, sevgili kavramını anlatmaktadırlar. Bazen bu sevgilinin kadın mı erkek mi olduğu, hatta insan mı değil mi olduğu bile belli olmaz."

"Tazminat şiirinde aşkın büyük bir ağırlığı yoktur. Gerilerdedir aşk. Bununla birlikte sevgili yeryüzüne inmiştir artık. 
...
Kadındır. Yürür. Çocukları vardır."

"Servet-i Fünün şiiri ise Tazminat'la başlayan öz girişimini geliştirmeyi bir yana bırakarak birden bire aşırı bir biçim araştırmasına girer."

"Aşkın büyük bir tutku olması ya da büyük bir tutku halinde şiire akması ilk Yahya kemal ve Ahmet Haşim ile başlamıştır. Erotizmin şiirimize girer gibi olması da yine bu iki şairle olmuştur diyebiliriz. Sevgiyle yatılabilmektedir artık."

"Hececilerde ise sevgilinin bazen aristokrat ya da yarı aristokrat bir İstanbullu, bazen köy kızı olduğu görülüyor."

"Yedi Meşaleciler'de ise savaş öncesi kötümser psikolojisi var."

"Aşka arkadaşlık, dostluk, dayanışma unsurunu ilk katan şairimiz Nazım Hikmettir. Umudun, beklemenin, yaşama özleminin simgesidir aşk."

"1940 yıllarındaki şiir devrimi küçük insana eğildiğinden sevgili de halktan seçilmeye başlamıştır."

"1940-1955 yılları arasında yazılan şiirlerde aşk teması o kadar önemli değildir. "

"1955'lerden sonra yazılan şiirlerde aşk teması yeni yükler, yeni zenginlikler kazanmıştır."


Kitaptaki 100 aşk şiirinin hemen hepsi Cumhuriyet dönemi şiirlerden oluşmaktadır. İçinde bir çok şairin sevgilisi dile getirilmiştir. Eğer şiir okumak istiyorsanız size bu kitabı seve seve öneririm.

Kitapta; Cemal Süreya'dan, Nazım Hikmet'ten, Yahya Kemal Beyatlı'dan, Necip Fazıl Kısakürek'ten, Ahmet Hamdi Tanpınar'dan, Orhan Veli ve daha bir çok şairin o güzel şiirleri yer almaktadır. 

Şairlerin eğilimlerini belirten şiirleri koymaya dikkat etmiştir. Böylece klasik, romantik, aşk şiirleriyle ülkücü, savaşçı şiirler yan yana gelmiştir.

"BeklenenNe hasta bekler sabahı, 
Ne taze ölüyü mezar, 
Ne de şeytan, bir günahı, 
Seni beklediğim kadar. 

Geçti istemem gelmeni,
Yokluğunda buldum seni; 
Bırak vehmimde gölgeni, 
Gelme, artık neye yarar?.. Necip Fazıl Kısakürek"


"BÜTÜN YAZ


Ne güzel  geçti bütün yaz,
Geceler küçük bahçede...
Sen zambaklar kadar beyaz
Ve ürkek bir düşüncede,
Sanki mehtaplı gecede,
Hülyan, eşiği aşılmaz
Bir saray olmuştu bize;
Hapsolmuş gibiydim bense,
Bir çözülmez bilmecede.
Ne güzel geçti bütün yaz,
Geceler küçük bahçede.
Ahmet Hamdi TANPINAR"
 "ÜÇÜNCÜ ŞAHSIN ŞİİRİ

gözlerin gözlerime değince
felâketim olurdu ağlardım
beni sevmiyordun bilirdim
bir sevdiğin vardı duyardım
çöp gibi bir oğlan ipince
hayırsızın biriydi fikrimce
ne vakit karşımda görsem
öldüreceğimden korkardım
felâketim olurdu ağlardım


ne vakit maçka'dan geçsem
limanda hep gemiler olurdu
ağaçlar kuş gibi gülerdi
bir rüzgâr aklımı alırdı
sessizce bir cıgara yakardın
parmaklarımın ucunu yakardın
kirpiklerini eğerdin bakardın
üşürdüm içim ürperirdi
felâketim olurdu ağlardım


akşamlar bir roman gibi biterdi
jezabel kan içinde yatardı
limandan bir gemi giderdi
sen kalkıp ona giderdin
benzin mum gibi giderdin
sabaha kadar kalırdın
hayırsızın biriydi fikrimce
güldü mü cenazeye benzerdi
hele seni kollarına aldı mı
felâketim olurdu ağlardım
Attila İLHAN"

You Might Also Like

3 yorum

  1. BeklenenNe hasta bekler sabahı,
    Ne taze ölüyü mezar,
    Ne de şeytan, bir günahı,
    Seni beklediğim kadar.
    Böyle bir kitabı tanıttığınız için size teşekkür ederim gerçekten zevkle okunacak şiirler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba asıl ben teşekkür ederim okuduğunuz için. :)

      Sil
  2. Can Yücel - Her Şey Sende Gizli Şiiri

    Yerin seni çektiği kadar ağırsın,
    Kanatların çırpındığı kadar hafif..
    Kalbinin attığı kadar canlısın,
    Gözlerinin uzağı gördüğü kadar genç…
    Sevdiklerin kadar iyisin,
    Nefret ettiklerin kadar kötü..
    Ne renk olursa olsun kaşın gözün,
    Karşındakinin gördüğüdür rengin..
    Yaşadıklarını kâr sayma:
    Yaşadığın kadar yakınsın sonuna; ne kadar yaşarsan yaşa,
    Sevdiğin kadardır ömrün..
    Gülebildiğin kadar
    Can Yücel Her Şey Sende Gizli Şiiri

    YanıtlaSil